Kurv
Min Side

Når der er langt til lægen, er din online læge lige ved hånden

Hvordan får du hurtigt fat på en læge, hvis din baby får feber mandag aften? Eller en recept til det lokale apotek, hvis du er taget på weekendtur i Danmark uden din medicin? Og hvad gør du, hvis du har brug for et godt lægeråd, mens du er på ferie? Eller hvis du bare gerne vil undgå venteværelset?

Med en ulykkes- eller rejseforsikring hos os har du fri adgang til Online lægehjælp. Så kan du nemt få fat på en dansktalende online læge fra morgen til aften. Bare du har din mobil eller computer med dig.

Familie på cykeltur, hvor ulykkesforsikringen og børneulykkesforsikringen dækker ved uheld.

Hvordan kan en online læge hjælpe?

Give lægefaglige råd ⋅ Udstede og forny recepter ⋅ Henvise til sygehus

Hurtigt og nemt

Log på ⋅ Bestil en konsultation ⋅ Vælg video, besked eller forny recept

Hent app'en eller brug din computer

Til mobil og tablet

Du skal hente app’en Hejdoktor.dk til din mobil eller tablet. App’en er gratis, og du kan kontakte en online læge alle steder, hvor du har adgang til wifi eller mobildata. 

  1. Hent appen.
  2. Log på med MitID/NemID og opret dig som bruger.
  3. Tilknyt din profil til LB Forsikring til PFA: For at få fri adgang skal du gå ind på 'Min profil' og tilknytte LB Forsikring til PFA til dit abonnement. 
  4. Tilmeld resten af din familie: Tilmeld dine børn under 18 år til din profil og inviter din samlever  dog først efter, at du, hvis navn står på rejse- eller ulykkesforsikringen, selv har tilmeldt dig.

Til computer

Vil du hellere bruge din computer, går du ind på hejdoktor.dk og logger ind på samme måde som med app'en.

En guide til appen

Guiden forklarer hvordan du tilmelder sig, inviterer din samlever og tilmelder dine børn.

Vigtigt: For at få adgang skal din rejse- og/eller ulykkesforsikring være startet. Du skal være forsikringstager. Det vil sige, at forsikringen står i dit navn, og det er dig, der betaler. 

Se guiden

Dine data er i sikre hænder

Du får adgang til Online lægehjælp gennem vores samarbejdspartner Hejdoktor.dk, som er udbyder af online lægehjælp i Danmark. Hejdoktor.dk er ansvarlig for dine data, som er krypterede og overholder alle Sundhedsstyrelsens og Datatilsynets krav og regler om opbevaring af personfølsomme data og journaler.

Du bestemmer selv, om din egen læge skal vide, at du har benyttet en online læge på Hejdoktor, og lægen kan kun se eventuelle recepter og henvisninger.

Læs mere på Hejdoktor.dk

Find svar i FAQ

Hvad kan jeg bruge Online lægehjælp til?

En online læge kan ikke erstatte din egen læge. Du kan se Online lægehjælp som et supplement til din egen læge og det travle sundhedsvæsen. Det er din mulighed for at få lægehjælp online hurtigt og nemt gennem din forsikring hos os.

Du kan spørge online lægen til råds via besked, videokald, og du kan få fornyet eller udstedt en recept. Du kommer hurtigt til og kan få tid, når det passer dig bedst.

Hvad kan jeg få hjælp til?
  • Vurdere, om du fejler noget alvorligt og skal tilses fysisk.
  • Rådgive og behandle fx allergi, hudgener, virus, infektion o.l.
  • Vurdere dit spørgsmål eller se på din tilstand med friske øjne.
  • Udstede og forny recepter.
  • Videresende den journal, der bliver optaget, til din egen læge, hvis du ønsker det.
  • Udskrive recept på antibiotika, hvis online lægen kan stille en diagnose uden at tilse dig fysisk, eller at der skal podes for bakterier.
Hvornår kan jeg kontakte Online lægehjælp?
Du kan få videokonsultationer og evt. fornyelse af recepter hos erfarne læger på alle hverdage kl. 8-22 samt weekender og helligdage kl. 8-18.
Hvem kan bruge Online lægehjælp?
Har du en ulykkes- eller rejseforsikring, kan du bruge Online lægehjælp. Du har fri og ubegrænset adgang – og den gælder i øvrigt for alle familiemedlemmer i din husstand.
Hvis jeg allerede har adgang til Hejdoktor

Hvad gør jeg, hvis jeg allerede har fri adgang til Hejdoktor gennem et andet selskab?

Hvis du allerede har adgang til Hejdoktor, fx gennem et andet forsikringsselskab, så skal du fortsætte med at bruge denne adgang. Stopper adgangen, kan du ændre ”dit abonnement”, så det er tilknyttet til os. Hejdoktor tilbyder samme gode service til alle.  

Er mine data sikre?

Når du bruger Online lægehjælp, er vores leverandør Hejdoktor dataansvarlig, og dine data vil ikke blive delt med os. Hejdoktor overholder alle Sundhedsstyrelsen og Datatilsynets krav og regler om opbevaring af personfølsomme data og journaler.

Du kan få nærmere oplysninger fra Hejdoktor om, hvordan de behandler dine data, eller læs her.

Hvad kan jeg spørge om?
Du kan stille online lægen alle former for spørgsmål om dig selv og dine børn. Når du bruger Online lægehjælp, er du datasikret, og vi har ikke adgang til nogen oplysninger om, hvad du har talt med lægen om.
Hvad kan jeg ikke få hjælp til?
  • Udskrive recepter på vanedannende medicin, fx sovepiller og stærkt smertestillende medicin.
  • Lave attester eller henvisninger til privatpraktiserende speciallæger.
  • Hvis online lægen vurderer, at det er nødvendigt, vil du blive henvist til din egen læge eller lægevagten.
Skal jeg bestille tid?
Du kan bestille tid, når det passer dig enten i app’en eller på hjemmesiden hejdoktor.dk. Du kan også vente på, at en online læge bliver ledig og få tid med det samme. Der er højst 10 minutters ventetid ved videokonsultation og 60 minutter ved emailkonsultation.
Koster det noget?

Du kan få fri adgang til Online lægehjælp, hvis du har en ulykkes- eller rejseforsikring.

Vær dog opmærksom på, at hvis du skal bruge fx speciallæge i hudsygdomme eller en psykolog, så vil du blive opkrævet et gebyr. Prisen fremgår tydeligt i app'en.

Er det jeres egne læger?
Nej, vi har indgået en aftale med Hejdoktor, som er leverandør af online lægeydelser i Danmark, og som derfor har erfaringen og kapaciteten til at tilbyde dig Online lægehjælp af danske speciallæger.

Aftale om Online lægehjælp

Aftale om Online lægehjælp

Download pdf