Customer service

Spørg Elba om rejseforsikring

"Hvem dækker rejseforsikringen?", "Hvad skal jeg gøre, hvis jeg er blevet syg/kommet til skade?", "Hvordan er jeg dækket på aktive ferier?"

Du kan få svar på det meste om vores rejseforsikring ved at chatte med vores chatbot, Elba.

Du finder Elba nederst i højre hjørne af skærmen.

Afbestilling af rejse: spørgsmål og svar, når du vil anmelde en skade

Hvordan ser jeg, om jeg har købt afbestillingsforsikring?

Du kan logge på Min Side med dit NemID. Her kan du under indboforsikringen se, hvilke vilkår der gælder for din rejseforsikring.

Hvem er omfattet af afbestillingsforsikringen?

  • Det er du og din husstand. Husstand betyder familiemedlemmer, som har samme folkeregisteradresse som dig.
  • Din bofælle, hvis I kun er 2, der bor på adressen
  • Udeboende børn der er under 21 år ved afrejse, som ikke lever i fast parforhold, har børn og ikke er omfattet af en anden forsikring.

Dækker afbestillingsforsikringen personer, jeg har købt rejse til?

Nej, afbestillingsforsikringen dækker kun personer, som i forvejen er omfattet af din forsikring.

Personer, som ikke er omfattet af din forsikring, skal selv købe en afbestillingsforsikring for rejsen.

Omvendt vil din forsikring dække dig selv, selvom du har fået rejsen i gave.

Hvilke udgifter er dækket af afbestillingsforsikringen?

Du kan få dækket de udgifter, du allerede har betalt, og som du ikke kan få tilbage fra rejsearrangøren.

Det kan være udgifter til transport, feriebolig, visum og turistmæssige aktiviteter, fx liftkort, koncerter eller fodboldkampe.

Skal jeg selv afbestille rejsen?

Ja, hvis du med sikkerhed ved, at du ikke kan rejse, skal du selv afbestille rejsen.

Når du afbestiller rejsen, skal du spørge, hvad du kan få betalt tilbage.

Er det flybilletter, skal du altid spørge til refusion af lufthavnsskatter.

Mit flyselskab eller rejsebureau er gået konkurs, er jeg dækket?

Forsikringen dækker ikke udgifter eller tab i forbindelse med konkurs.

Du kan læse om dine rettigheder på forbrugereuropa.dk.

Skal jeg bede min læge om en lægeattest?

Nej, du skal kun få en lægeattest, hvis vi beder dig om det. I så fald sender vi, den attest lægen skal udfylde, til dig.

Vi betaler ikke for lægeattester, som vi ikke har bedt om.

Jeg har været syg og er i tvivl, om jeg er rask nok til at rejse, eller om jeg skal afbestille rejsen?

Er du i tvivl, om du er rask nok til at rejse, kan du få vurderet, om din rejseforsikring dækker dig på rejsen. Det gælder fx, hvis du har en kronisk eller bestående sygdom, eller du inden for de sidste to måneder har været i kontakt med læge, hospital eller anden behandler i forbindelse med sygdom, eller fordi du er kommet til skade.

Det hedder en medicinsk forhåndsvurdering, og den kan laves tidligst 2 måneder inden din rejse.

Læs om forhåndsvurdering her og se, hvad du skal gøre

Dækker afbestillingsforsikringen rejser over 60 dage?

Selvom rejseforsikringen kun dækker de første 60 dage af rejsen, gælder din afbestillingsforsikring uanset rejsens varighed. Det gælder dog kun forudbetalte og ikke refunderbare udgifter.

MainLayout.Basket [ ]