Du kan se på Min Side om din rejseforsikring indeholder en dækning for en erstatningsrejse.
Der kan ikke gives erstatning for både ødelagte feriedage og en erstatningsrejse.
Ødelagte feriedage
Du kan få dækkes ødelagte feriedage, når du på grund af akut sygdom eller tilskadekomst har været indlagt, eller hvis en lokal behandlende læge har vurderet, at du skulle opholde dig i ro indendørs i ferieboligen. Der kan også gives dækning, hvis du fx ikke kunne stå på ski på din skiferie, eller hvis du bliver hjemkaldt, hjemtransporteret eller evakueret.
Erstatningsrejse
Du kan få en erstatningsrejse, når du på grund af akut sygdom eller tilskadekomst, har været indlagt i mindst halvdelen af den planlagte ferie, samt hvis du er blevet hjemtransporteret eller hjemkaldt i første halvdel af ferien.
Du kan anmelde skaden online, når det passer dig bedst. Det kan sagtens vente til, du kommer hjem fra din ferie.
Din sag forældes som udgangspunkt først efter 3 år.
Du kan have en rejseforsikring tilknyttet dit kreditkort. Har du også Rejseforsikring Verden hos os, er du dobbeltforsikret, og vi og det andet selskab skal deles om skadeudgiften. Du behøver ikke selv at anmelde skaden begge steder, det sørger selskaberne selv for.
Kreditkort kan fx være: MasterCard, Eurocard, Diners (Visa/Dankort er ikke et kreditkort).
Hvis du ikke ved, om der er en rejseforsikring på dit kort, kan du spørge din bank.
Du kan udfylde en skadeanmeldelse for hver person. Men det er også fint, hvis du nøjes med at udfylde én anmeldelse. Det vigtigste er, at sygdoms- eller skadeforløbet er beskrevet for hver person, og at vi kan se, hvilke udgifter der er knyttet til hvem og for hvilken sygdom eller tilskadekomst.
Du kan også sende et separat dokument med denne information sammen med din anmeldelse.
Du skal som udgangspunkt skrive alle rejsedeltagere på skadeanmeldelsen. Det vil sige personer på dit rejsebevis, din billet, eller hvis du rejser med en mindre rejsegruppe.
Rejser du i en større gruppe, fx studietur med din klasse, skal du kun skrive medrejsende fra din egen husstand.
Du skal anmelde forsinkelsen eller beskadigelsen til flyselskabet og få en PIR rapport/Damage Report. Bagefter kan du søge om erstatning hos os eller flyselskabet, men ikke begge steder på en gang.
Du skal sørge for at gemme og indsende din PIR rapport/Damage Report, flybilletter, boarding pass, bagagetags og kvitteringer for dine erstatningskøb eller for de ødelagte ting.
Forsikringen kan dække dine rimelige og nødvendige ekstraudgifter, som du har haft i forbindelse med forsinkelsen. Du kan læse mere om dine rettigheder som passager på Forbruger Europa.
Du kan ikke få udbetalt kompensation for mistet ferie eller tabt arbejde ved forsinket transport. Der er heller ikke dækning for tab af fx hotelophold eller transport, som du ikke får brugt på grund af forsinkelsen.
Du skal være opmærksom på, at det ikke er alle typer forsinkelser, som er dækket, og at forsinkelsen skal være over 5 timer.Forsinkelser i forbindelse med strejke og lockout er ikke dækket af forsikringen.
De opkald, du har haft til/fra Falck Global Assistance og til os, er dækket. Du skal indsende en specificeret telefonregning, hvor telefonnumre og beløb fremgår.
Har du været indlagt i over 24 timer, kan du yderligere få dækket andre opkald op til 500 kr.
Vi har brug for, at du sender os: