Customer service

Ændret rejsevejledning for Spanien

Udenrigsministeriet har d. 6. august ændret rejsevejledningen til Spanien fra gul til orange og kommer med følgende anbefalinger:

  • Er du i Spanien, rejser du hjem som planlagt
  • Der er ikke krav om at gå i karantæne ved hjemkomst
  • Du opfordres til at blive testet for covid-19 efter hjemkomst

Læs mere på um.dk, hvor du også finder rejsevejledninger for andre lande. 

Har du en planlagt rejse til Spanien, læs mere her på siden.

Spørgsmål og svar til rejseforsikringen og coronavirus

Hvordan dækker min rejseforsikring?

Hvis Udenrigsministeriet ikke fraråder indrejse:
Hvis du rejser til et land/område hvortil Udenrigsministeriet ikke længere fraråder indrejse, så har du fuld dækning på din rejseforsikring.

Hvis Udenrigsministeriet fraråder indrejse:
Hvis du rejser til et land/område, hvortil Udenrigsministeriet fraråder indrejse, så dækker din rejseforsikring kun skader, som ikke har sammenhæng med årsagen til, at indrejse frarådes. 

Det vil sige, at skader som følge af coronavirus ikke er dækket af rejseforsikringen. Det kan fx være flyaflysning, karantæne, førtidig hjemrejse eller lægebehandling m.m. på grund af coronavirus.

Hvis Udenrigsministeriet fraråder indrejse af grunde ud over coronavirus, fx borgerlige uroligheder eller lignende, så vil dækning for skader som følge af de øvrige årsager også være undtaget.

 

Hvordan dækker min afbestillingsforsikring lige nu?

Sådan dækker din afbestillingsforsikring uden for Danmark
Afbestillingsforsikringen dækker, hvis du har bestilt en rejse, før Udenrigsministeriet begyndte at fraråde indrejse til dit rejsemål, og hvis rejsen stadig frarådes 3 dage før afrejse. Det er dog betinget af, at du ikke kan opnå dækning fra rejseudbyderen. Du kan læse mere om dette i afsnittet ’Regler hvis din rejse bliver aflyst’.

Du kan tjekke, om du har afbestilling på din rejseforsikring på Min Side under din indboforsikring. 

Sådan dækker din afbestillingsforsikring inden for Danmarks grænser
Afbestillingsforsikringen dækker ferierejser i Danmark som normalt, fx i forbindelse med akut sygdom og tilskadekomst. Forsikringen dækker ikke afbestilling som følge af frygt for smitte med coronavirus.

Det er et krav for dækning, at ferien foregår i lejet feriebolig og strækker sig over minimum 2 overnatninger.



 

Hvordan er jeg dækket ved kommende rejser – eller hvis jeg ønsker at bestille en helt ny rejse?

Hvordan er mine kommende rejser efter 27. juni dækket?
Afbestillingsforsikringen dækker, hvis du har bestilt en rejse, før Udenrigsministeriet begyndte at fraråde indrejse til dit rejsemål, og hvis rejsen stadig frarådes 3 dage før afrejse. Dækningen afhænger af, hvor meget du får refunderet fra rejseudbyderen. Du kan læse mere om dette i afsnittet ’Regler hvis din rejse bliver aflyst’.

Inden du kontakter os, må du meget gerne have undersøgt, om din rejseudbyder allerede har aflyst din rejse.

Hvordan er jeg dækket, hvis jeg bestiller en ny rejse?
Udenrigsministeriets nye rejsevejledninger er nu offentliggjort, og du kan se på Udenrigsministeriets hjemmeside, hvor der ikke længere frarådes indrejse.

Hvis du bestiller en rejse til en destination, hvor Udenrigsministeriet ikke længere fraråder rejser til, dækker både rejse- og afbestillingsforsikringen efter de sædvanligt gældende vilkår.

Afbestillingsforsikringen dækker ikke afbestilling som følge af, at Udenrigsministeriet fraråder rejser til destinationen på afrejsetidspunktet, hvis rejsen bliver bestilt, mens Udenrigsministeriet fraråder rejser til feriemålet. Det gælder også, hvis du først planlægger at rejse om lang tid, og ved ombookning af en allerede bestilt rejse, da det betragtes som bestilling af en ny rejse.
 
 




 


Hvordan er jeg dækket, hvis jeg indbetaler et restbeløb for en kommende rejse?

Hvis du indbetaler restbeløbet for en pakkerejse med afrejse på et tidspunkt, hvor Udenrigsministeriet fraråder rejser til destinationen, så er rejsebureauet forpligtet til at refundere hele rejsens pris, hvis Udenrigsministeriet fortsat fraråder rejser til din feriedestination på afrejsetidspunktet. Du kan læse mere om dette i afsnittet ’Regler hvis din rejse bliver aflyst’.

Hvis du kun har indbetalt depositum til en rejse med afrejse til og med den 31. august, men allerede nu ved, at du ikke ønsker at gennemføre rejsen, selvom Udenrigsministeriet ændrer deres vejledning inden afrejsetidspunktet, skal du kontakte vores Rejseskadeafdeling, som kan rådgive dig nærmere.

 

Hvad gør jeg, hvis jeg har brug for akut hjælp?

Ring til vores samarbejdspartner Falck Global Assistance på +45 70 15 55 00. De er klar til at hjælpe dig døgnet rundt.

Er der selvrisiko på min rejseforsikring/afbestillingsforsikring?

Der er som udgangspunkt ingen selvrisiko på rejse- og afbestillingsforsikringen. 

Der kan dog være nogle policer, hvor der er tilføjet en selvrisiko på grund af en tidligere skadehistorik. Hvis det er tilfældet, har du fået besked om det tidligere. 

Vi håber på din tålmodighed

Lige nu har vi rigtig mange medlemmer, der gør brug af deres afbestillingsforsikring, og du kan forvente ca. 4 ugers behandlingstid.

Regler hvis din rejse bliver aflyst

Uanset, om du har bestilt en rejse gennem rejseselskab, flyselskab eller et hotel, gælder der regler for, hvordan rejseudbyderen skal hjælpe dig i denne situation. Vi har lavet et overblik over de mest typiske situationer.

Pakkerejser 

Danske rejseselskaber er underlagt pakkerejseloven. Rejsearrangøren skal derfor refundere hele rejsens pris hvis de aflyser din pakkerejse. Du skal kontakte rejsearrangøren, som kan hjælpe dig. Hvis rejsebureauet afviser at dække hele rejsens pris, skal du klage til pakkerejseankenævnet.

Flybilletter

Flyselskaberne har pligt til at refundere billettens pris, hvis de aflyser en flyafgang. Dette fremgår af den EU-lovgivning flyselskaberne, skal rette sig efter. Du skal derfor vente til afgangen bliver aflyst og derefter rette dit krav mod flyselskabet/ rejseportalen. 

Mange selskaber tilbyder vouchers, gavekort eller cashpoints, men du har ret til at kræve pengene tilbage. Hvis flyselskabet ikke vil refundere billettens pris, skal du klage til Trafikstyrelsen. 

 

Hotel, Airbnb og anden overnatning

Refusion for hotel, Airbnb og andet afhænger af betingelserne de enkelte ydelser er købt under. Du skal i første omgang rette dit krav mod udbyderen af ydelsen.

Udflugter, entrebilletter mv.

Har du betalt for udflugter, entrebilletter og lignende, skal du undersøge refusion, dér hvor du har købt ydelsen. Hvis de afviser dækning, fx fordi udflugten gennemføres eller det museum, du har købt entré til, stadig er åbent, så kan vi hjælpe dig.

Hvad hvis rejseudbyderen ikke vil dække? 

Hvis rejseudbyderen, flyselskabet, Trafikstyrelsen eller pakkerejseankenævnet afviser dit krav helt eller delvist, skal du have dokumentation for det. Derefter kan vi hjælpe dig med den del, som rejseudbyderen ikke er forpligtet til at refundere.

Hvor længe skal jeg vente? 

Det kan tage lang tid – op til flere måneder – at få svar fra både rejseudbyder og klageinstans, men hvis du har fulgt retningslinjerne anført ovenfor, og du stadig ikke har fået dit krav dækket af rejseudbyderen, så skal vi nok hjælpe dig. Du har 3 år til at anmelde et krav til os.

 

Nye rejsevejledninger – hold dig opdateret

Udenrigsministeriets nye rejsevejledninger er nu offentliggjort, og du kan se på Udenrigsministeriets hjemmeside, hvor der ikke længere frarådes indrejse.

Hvis du bestiller en rejse til en destination, hvortil Udenrigsministeriet ikke længere fraråder rejser, dækker både rejse- og afbestillingsforsikringen efter de sædvanligt gældende vilkår.

Hvis Udenrigsministeriet fraråder indrejse

Hvis du rejser til et land/område, hvor Udenrigsministeriet fraråder indrejse til, dækker din rejseforsikring kun skader, som ikke har sammenhæng med årsagen til, at indrejse frarådes. Det vil sige, at skader som følge af coronavirus ikke er dækket af rejseforsikringen. Det kan fx være aflysning af fly, karantæne, hjemrejse før tid, manglende mulighed for at rejse ud af landet, ødelagte feriedage eller lægebehandling m.m. på grund af coronavirus. 

Selvom rejseforsikringen dækker skader, som ikke har noget med coronavirus at gøre, skal du være opmærksom på, at der er andre risici ved at rejse til et land, hvor Udenrigsministeriet fraråder indrejse til.

Behandling hos læge eller på hospital fx være vanskelig på grund af hårdt pres på sygehusvæsenet flere steder i verden, og samtidig kan vi ikke garantere, at det vil være muligt for os at arrangere en hjemtransport, fx med ambulancefly, hvis man bliver ramt af alvorlig sygdom eller tilskadekomst.

Verden ser ikke ud som den plejer, og en ferie til en destination, hvor Udenrigsministeriet fraråder indrejse til, bliver sandsynligvis meget anderledes, end man ellers er vant til.

Hvis Udenrigsministeriet fraråder indrejse af grunde ud over coronavirus, fx borgerlige uroligheder eller lignende, vil dækning for skader som følge af de øvrige årsager også være undtaget.

 

Gør brug af din afbestillingsforsikring online

Søg altid først refusion fra rejseselskab, flyselskab eller anden udbyder, inden du gør brug af din afbestillingsforsikring hos os (Se under Regler hvis din rejse bliver aflyst). Får du ikke dit krav dækket, så log på Min Side og brug skadeanmeldelsen.

1. Log på Min Side 
2. Klik dig igennem spørgsmålene i skadeanmeldelsen. Svar så godt som muligt - Ikke alle spørgsmålet er tilpasset situationen omkring coronavirus, men vi skal nok kontakte dig, hvis vi mangler oplysninger.
3. Vi behandler din anmeldelse - dit skadebrev ligger under ”Mine dokumenter”. 

Start her: Log på Min Side

Har du spørgsmål? Brug chatbotten hele døgnet

Klik på chat-ikonet nederst i højre side.

Bare rolig… Du har god tid til at bruge din afbestillingsforsikring

Er dine rejseplaner blevet ændret på grund af coronavirus, kan du tage det helt roligt. 

Du kan anmelde din skade hos os og få dækket dit tab i op til 3 år efter afbestillingen.

Kontakt os

Telefonerne er åben i vores almindelige åbningstid: 

  • Mandag-torsdag 8.30-16
  • Fredag 10-16

Brug vores chatbot

Du kan få svar på mange spørgsmål ved at bruge vores chatbot - Den er åben hele døgnet. Klik på chat-ikonet nederst i højre side.

 

Akut hjælp – og mere viden

Hvis du er i udlandet og har akut behov for hjælp, kan du kontakte vores alarmcentral LB Group Alarm hele døgnet på +45 70 15 55 00.

Se om du har rejseforsikring hos os
På Min Side, kan du se, om du har rejseforsikring hos os, og om du har tilvalgt afbestillingsforsikring. OBS: Rejseforsikringen er en del af indboforsikringen.

Flere anbefalinger