Coronavirus – sådan er du dækket

  • Vi dækker afbestilling – 3 dage inden afrejse
    Aflys ikke selv din rejse. Din rejsearrangør eller dit flyselskab kontakter dig, hvis de aflyser din rejse. Det du ikke kan få refunderet fra dem, er dækket af din afbestillingsforsikring hos os – i første omgang frem til d. 13/4 2020. Du kan gøre brug af din forsikring 3 dage inden afrejsedato, først der kan vi dække din afbestilling. På den måde sikrer vi også, at de, der skal rejse snart, får hjælp først.

  • Vi dækker din hjemrejse, hvis du er i udlandet lige nu
    Du behøver ikke få godkendt dækning fra os, før du køber en ny hjemrejsebillet. Vi dækker, hvis du har en forudbestilt hjemrejsebillet, du ikke kan gøre brug af - så længe det er rimelige og nødvendige ekstraudgifter.

Bare rolig… Du har god tid til at bruge din afbestillingsforsikring

Er dine rejseplaner blevet ændret på grund af coronavirus, kan du tage det helt roligt. 

Du kan anmelde din skade hos os og få dækket dit tab i op til 3 år efter afbestillingen.

Havde du planlagt en rejse?

1. Afvent: Aflys ikke selv din rejse. Din rejsearrangør eller flyselskab vil selv kontakte dig, hvis de aflyser din rejse

2. Afbestil: Undersøg muligheden for refusion hos din rejsearrangør eller dit flyselskab, når der er få dage til din afrejse – hvis du ikke allerede har hørt fra dem. Det du ikke kan få refunderet fra dem, er dækket af din afbestillingsforsikring hos os – i første omgang frem til den 13/4 2020.

3. Anmeld: Du kan gøre brug af din afbestillingsforsikring 3 dage inden din planlagte afrejse. Først der kan vi dække din afbestilling, og vi sikrer desuden, at de der skal rejse snart, får hjælp først. Du har ikke travlt, din afbestilling bliver ikke forældet før om 3 år. 

Log på Min Side - eller ring til os.

Gør brug af din afbestillingsforsikring online

1. Log på Min Side 
2. Klik dig igennem spørgsmålene i skadeanmeldelsen. Svar så godt som muligt - Ikke alle spørgsmålet er tilpasset situationen omkring coronavirus, men vi skal nok kontakte dig, hvis vi mangler oplysninger.
3. Vi behandler din anmeldelse - dit skadebrev ligger under ”Mine dokumenter”. 

Start her: Log på Min Side

Har du spørgsmål? Chat med os

Klik på chat-fanen øverst i højre side (se åbningstider nederst)

Skal du hjem fra udlandet?

Hvis du er på ferie i udlandet og ønsker at rejse hjem før tid, dækker din rejseforsikring rimelige og nødvendige ekstraudgifter til det, vi kalder førtidig hjemrejse. 

Det er meget nemt: 

1. Hvis du har mulighed for det, kan du selv lægge ud og ombooke din rejse
2. Når du er kommet hjem, udfylder du en skadeanmeldelse på Min Side

Har du brug for hjælp, kontakter du vores døgnåbne alarmcentral LB Group Alarm på +45 70 15 55 00.

 

Ring til os på 33 48 58 35

 

  • Mandag - torsdag: kl. 8.30-16.00
  • Fredag: kl. 10.00-16.00 

 

Har du spørgsmål? Så læs med herunder

Hvad gør jeg i udlandet ved Corona-udbruddet, og hvordan er jeg dækket?

Hvis jeg skal rejse hjem, som myndighederne anbefaler
Du skal først kontakte din rejsearrangør for at høre om dine muligheder for kompensation.

Du behøver ikke få godkendt dækning fra os, før du køber en ny hjemrejsebillet i forbindelse med coronaudbruddet. Din rejseforsikring dækker rimelige og nødvendige ekstraudgifter (fly, tog etc.), hvis du har en forudbestilt hjemrejsebillet, du ikke kan gøre brug af. 

Hvis du er på en rejse under 60 dage, kompenserer din rejseforsikring for de dage, som du går glip af på grund af afbrydelsen. 

Hvordan er jeg dækket, hvis jeg ikke rejser hjem, som myndighederne anbefaler
Vi vil altid opfordre dig til, at du følger Udenrigsministeriets anbefaling om at rejse hjem så hurtigt som muligt. 

Men hvis du vælger at blive på destinationen, er du dækket af din rejseforsikring som normalt, fx ved akut sygdom, også coronavirus.

Vi vil anbefale dig, at du orienterer dig om, hvordan og hvor godt hospitalsvæsnet fungerer i det land, du er i, når du vurderer, om du vil blive.  

Hvis jeg skal mellemlande/rejse i et land i orange eller rød zone?
Du er stadig dækket, hvis du rejser i orange zoner, også hvis du rejser fra en destination til en anden.

Skal du rejse i et område i rød zone, hvor Udenrigsministeriet fraråder indrejse, er du som udgangspunkt ikke dækket. Kontakt Rejseskade på 33 48 58 35, hvis du fx skal mellemlande, så hjælper de med, hvordan du skal forholde dig.

 

Hvordan dækker min afbestillingsforsikring lige nu?

Hvordan er mine rejser dækket frem til 13. april, hvor myndighederne fraråder udrejse?
Udenrigsministeriet fraråder alle rejser ud af Danmark frem til 13. april 2020. Derfor dækker din afbestillingsforsikring dine udgifter, hvis du må aflyse din rejse. 

Du skal vente med at afbestille din flyrejse til selve afrejsedagen. Så det er afklaret om flyselskabet eller rejseselskabet giver dig fuld refusion, fordi de aflyser rejsen. 

Du kan tjekke, om du har afbestilling på din rejseforsikring på Min Side under din indboforsikring. 

Hvordan er mine kommende rejser efter 13. april dækket?
Rejseforsikringen dækker, hvis du har bestilt en rejse, før Udenrigsministeriet begyndte at fraråde indrejse til dit rejsemål, og hvis rejsen stadig frarådes 3 dage før afrejse.

Hvis du står for at skulle betale et restbeløb for en rejse med afrejse efter 13/4, dækker vi afbestilling, hvis du senere må aflyse, fordi Udenrigsministeriet fraråder at rejse ud af Danmark.

Hvordan er mine rejser i Danmark dækket?
Afbestillingsforsikringen dækker ferierejser i Danmark som normalt, fx i forbindelse med akut sygdom og tilskadekomst, når der er tale om en ferie i Danmark med minimum to betalte overnatninger. Forsikringen dækker ikke afbestilling som følge af frygt for smitte med coronavirus eller som følge af, at ferien ikke kan gennemføres pga. myndighedernes anbefalinger om socialt samvær.



 

Hvordan skal jeg forholde mig ved kommende eller nye rejser?

Hvordan er jeg dækket, hvis jeg indbetaler et restbeløb for en kommende rejse?
Hvis du står for at skulle betale et restbeløb for en rejse med afrejse efter 13/4, dækker vi afbestilling, hvis du senere må aflyse, fordi Udenrigsministeriet fraråder at rejse til din feriedestination.

Hvordan er jeg dækket, hvis jeg bestiller en ny rejse?
Lige nu ved vi ikke, hvornår Corona-udbruddet i Danmark og resten af verden ebber ud. Vi ved ikke, hvornår det bliver sikkert at rejse igen. 

Derfor vil afbestillingsforsikringen ikke dække rejser, der bliver bestilt, før Udenrigsministeriets rejsevejledning ændrer sig, og det bliver sikkert at rejse. Det gælder også, hvis du først planlægger at rejse om lang tid.  

 
 

Hvad gør jeg, hvis jeg har brug for akut hjælp?

Ring til vores samarbejdspartner Falck Global Assistance på +45 70 15 55 00. De er klar til at hjælpe dig døgnet rundt.

Kontakt os

Chat og telefoner er åben i vores almindelige åbningstid:

  • Mandag-torsdag 8.30-16
  • Fredag 10-16

Du chatter med os ved at klikke på fanen Chat øverst i højre side.

Akut hjælp – og mere viden

Hvis du er i udlandet og har akut behov for hjælp, kan du kontakte vores alarmcentral LB Group Alarm hele døgnet på +45 70 15 55 00.

Se om du har rejseforsikring hos os
På Min Side, kan du se, om du har rejseforsikring hos os, og om du har tilvalgt afbestillingsforsikring. OBS: Rejseforsikringen er en del af indboforsikringen.

Flere anbefalinger

Bestil ikke en ny rejse, før det er sikkert at rejse igen

Udenrigsministeriets rejsevejledning for hele verden er i orange og rød, og vi ved ikke, hvornår det bliver sikkert at rejse igen. Derfor vil afbestillingsforsikringen ikke dække rejser, der bliver bestilt, før rejsevejledningen igen er i gul eller grøn. Det gælder også, hvis du først planlægger at rejse om lang tid. 
MainLayout.Basket [ ]